10/10/2018

Zbog jednog slova - bez trećeg mesta

U petak, na takmičenju u rešavanju "Čvor Open", imali smo set zanimljivih zadataka koji su odabrani iz nekadašnjih brojeva "Čvora", još iz osamdesetih. Od dvanaest takmičara zauzeo sam peto mesto, a da budem trećeplasirani i dobijem nagradu delilo me je bukvalno jedno slovo.

Naime, u pomicaljki su se tražile tri biljke u uzastopnim kolonama, od kojih sam pronašao amarilis i mahovinu. Zašto onda nisam pogodio i treću biljku? U sedmom redu je stajao pojam KININOVAC i trebalo se odlučiti da li odabrati slovo K (u delu reči KIN) ili N (od NIN). Od toga je zavisilo da li se u rešenju dobija komorika ili komorina.

Meni su obe reči zvučale podjednako dobro, odabrao sam komorina i - pogrešio. Čim sam predao list shvatio sam da je donekle logičnije bilo probati komorika, jer sastavljač zadatka je možda išao na to da napravi takvu zamku, pa je tako niz KIN produžio sa IN. No, isto tako je mogla biti i zamka da se traži grupa NIN, pa je stavljeno KI na početak. Ruku na srce, takav zadatak je nekorektan, kao kad bismo ostavili neko polje u križaljci ili magičnom kvadratu do kog se ne može doći bez nagađanja. Nekim rešavačima možda je bio i poznat naziv te biljke, ali smatram da to nije stvar opšte kulture, pa da bih morao znati takvu reč. 

Osim ovog, imam primedbu i da su stariji velemajstori enigmatike poput Borisa i Pere (mada će oni to negirati) mogli zapamtiti rešenje nezgodnog slovnog rebusa, koji je donosio mnogo bodova. Ipak je to zadatak sa nesvakidašnjom postavkom i takva ideja se može zapamtiti.

No comments:

Post a Comment