Na moj poziv kolegama da pošalju radove sa takmičenja, javio se urednik "Feniksa" Pero Galogaža, priloživši mi skeniranu stranu sa svojim radovima.
Mislim da je ovo premalo bodova u odnosu na kvalitet radova, a da je članovima žirija najviše smetalo što se koriste hrvatski izrazi (pogotovo u rebusu, jer kod nas niko ne kaže štilac, već isključivo čitalac). To je, sudeći po citatima iz rečnika Matice srpske, čist kroatizam (Matoš, Kranjčević, Šenoa). U ukrštenici se pojavljuje nakana (umesto namera, odluka), a ne kažemo baš ni tvoritelj (već tvorac ili stvoritelj). Da li je kao minus računat šestoslovni pridev VREDAN, to stvarno ne znam, ali meni ne bi naročito smetalo. Inače, u rečniku stranih reči piše da su ludit i ludist ravnopravni oblici, mada je moj utisak da se ti radnici koji su lomili mašine kod nas ipak znatno češće nazivaju ludisti.
Kod piramide je najveća slabost reč u množini "garavosti", a možda su nekom zasmetali i pojmovi GATOR i GASTRO. Ovo je rad za recimo 4 ili 4,5 poena, možda bi trebalo uvesti u pravilnik da se može davati i pola ocene.
Stihovna zagonetka - 8 poena u zbiru je stvarno malo za ovakvu ideju, kojom je autor hteo da poveže dela dva slavna pisca. Stihovi bi mogli da budu malo tečniji i kvalitetniji, pa je po meni - to za neku prosečnu "četvorku" (što bi značilo ukupno 12 poena). U ovom zadatku mislim da je najviše precenjen bio rad Vlade Šarića, jer neverovatno da za dvostruku premetaljku od četiri slova može da se dobije maksimalnih 15 poena!
Žao mi je što se kolega Galogaža nije "prešaltao" na srpski jezik, što ga je verovatno koštalo dosta poena. Ovo je ipak prvenstvo Srbije, a ni ja kad dođem u Hrvatsku na SOZAH ne stavljam naše reči, već se prilagođavam tamošnjem pravopisu. Da se Pero s ovakvim zagonetkama takmičio u Hrvatskoj, bio bi sigurno kandidat za visok plasman, a ovako nije prošao u skladu s njegovim renomeom i kvalitetom radova.
Mislim da je ovo premalo bodova u odnosu na kvalitet radova, a da je članovima žirija najviše smetalo što se koriste hrvatski izrazi (pogotovo u rebusu, jer kod nas niko ne kaže štilac, već isključivo čitalac). To je, sudeći po citatima iz rečnika Matice srpske, čist kroatizam (Matoš, Kranjčević, Šenoa). U ukrštenici se pojavljuje nakana (umesto namera, odluka), a ne kažemo baš ni tvoritelj (već tvorac ili stvoritelj). Da li je kao minus računat šestoslovni pridev VREDAN, to stvarno ne znam, ali meni ne bi naročito smetalo. Inače, u rečniku stranih reči piše da su ludit i ludist ravnopravni oblici, mada je moj utisak da se ti radnici koji su lomili mašine kod nas ipak znatno češće nazivaju ludisti.
Kod piramide je najveća slabost reč u množini "garavosti", a možda su nekom zasmetali i pojmovi GATOR i GASTRO. Ovo je rad za recimo 4 ili 4,5 poena, možda bi trebalo uvesti u pravilnik da se može davati i pola ocene.
Stihovna zagonetka - 8 poena u zbiru je stvarno malo za ovakvu ideju, kojom je autor hteo da poveže dela dva slavna pisca. Stihovi bi mogli da budu malo tečniji i kvalitetniji, pa je po meni - to za neku prosečnu "četvorku" (što bi značilo ukupno 12 poena). U ovom zadatku mislim da je najviše precenjen bio rad Vlade Šarića, jer neverovatno da za dvostruku premetaljku od četiri slova može da se dobije maksimalnih 15 poena!
Žao mi je što se kolega Galogaža nije "prešaltao" na srpski jezik, što ga je verovatno koštalo dosta poena. Ovo je ipak prvenstvo Srbije, a ni ja kad dođem u Hrvatsku na SOZAH ne stavljam naše reči, već se prilagođavam tamošnjem pravopisu. Da se Pero s ovakvim zagonetkama takmičio u Hrvatskoj, bio bi sigurno kandidat za visok plasman, a ovako nije prošao u skladu s njegovim renomeom i kvalitetom radova.
Zanimljivo da je ta nakana na posve nebitnom mjestu za konstrukciju: mogle su umjesto nakane i šindre tu biti šikana i širina...ali što je, tu je. Usput, po svemu do sada pokazanome, žiri djeluje amaterski: spuštanje sa 7 crnih polja na 5 bez kompromitiranja rješivosti je divovski zadatak, nema šanse da su se istaknuti detalji trebali penalizirati sa 20% bodova, ali to je i mana sustava bodovanja. Normalnije bi bilo da svaki član žirija poreda radove po osobnom nahođenju, i da se po rangu stvori bodovna ljestvica.Sa bodovanjem piramide se slažem (usput, stavio sam ti i moguću nadopunu tvoje piramide negdje dolje u postovima). Stihovna zagonetka...mi je bolja od tvoje :D Ma uglavnom, mislim da sam ja ovo u svojoj glavi zamišljao kao nekakav enigmatski Oscar, ali ovo više liči na MTV awards...tehnički kriteriji kroz prozor. Rebus ti je zaslužio 14 ili 15 bez sumnje... o onom pobjedničkom mislim da je bez veze. Ali...žiri je žiri, i odluka je po definiciji legitimna.
ReplyDeleteP.S. kad sam vidio kriterije bodovanja za VAZAK, na kojem sam mislio iz zabave sudjelovati, odustao sam. Nakon prvog kola. Ne znam koliko ovakva natjecanja uživo imaju smisla, kvaliteta se vrlo brzo sroza. (doslovno se moglo u prvom kolu npr, sastaviti križaljku potpuno s interneta i imati zajamčenih 71 bod od 75 (svi pojmovi potvrđeni, dupli bonus za ime i prezime, kvaliteta u najgorem slučaju 1/5). Općenito, zadaci su svi bili takvi da je pametnije uopće se ne truditi sastaviti nešto LIJEPO. Tužno...
Dragi Zorane!
ReplyDeleteTočno prije trideset godina u Valjevu sam pobjedio na tadašnjem POJ-u ili PAJ- ne znam više. Jezike naših naroda pratim i dalje i tu teško pogriješim. Priznajem, previdio sam LUDIT(A), ali to mi je moj prijatelj Lazarević u žiriju mogao prepraviti u JUDIT i mirna Bosna. Ostale riječi nalaze se i u svim srpskim rječnicima. Kad smo već kod riječi u naših žirija većih "problema" bi izazvao tvoj NOVKABEL. Trebalo bi prije takmičenja pomenuti što se od sastavljača traži (što veća bjelina, što manje crnih polja, bez jednoslova i dvoslova u sredini lika,..). Ja mislam da naše križaljke vrijede podjednako i da je to 12 bodova. Jer može se bolje i od tebe i od mene...
Piramida nije bila zahtjevna i za 13 ili 14 podova trebalo je sastaviti s čistim riječima do desetke, a 15 da zasluži netko s jedanaesticom 11 ili više, ali i to nam nije nitko rekao. Zbog mojih čađavosti, pardon garavosti (svako ko je bio u Baranji zna za gator) zaslužio sam 13 bodova, Ali tvoji problemi su puno veći, jer nategnuta osmica bi ti kod nekih članova žirija donesla malo bodova, a i najduža riječ u piramidi ti je u množini što piramidaši izbjegavaju. Zaslužio si 10 ili 11 bodova. Stihovne zagonetke nam nisu nešto, njima smo vjerojatno posvetili najmanje vremena. Mislim da su ti POD i PODVALA isti korijen, nešto slično kao kod Miletova rebusa. Ja sam izgubio pjesničku nit još od zadnjeg zaljubljivanja. Koliko smo bodova tu zaslužili je za slobodno sudačko uvjerenje. I na kraju famozni rebus. Vjerojatno je KULU trebalo samo jednom pomenuti. Šalim se, imali smo sličan kulački početak i probleme, ja sa svojim hrvatskim štiocima a ti s KAZA. Zaslužili smo po deset bodova, ne više jer može se mnogo bolje. Kako su drugi sastavili, ne znam, kako su bodovani ne znam.
Ali ja zahvaljujem žiriju što su izdvojili svoje slobodno vrijeme i vrednovali naše umotvorine. Da su mene pitali da žiriram, odbio bih jer bilo mi je ljepše obilaziti Valjevo i razgovariti (da i popiti) sa svojim kolegama i suradnicima.
P.S. Tvoji radovi zaslužuju po bod više jer su uredniji. Šala mala, ajde ne ljuti se, poslat ću ti Fenikse! Pozdrav, Pero
Pero, da se ja ljutim na kolege iz "Feniksa", nemam nikakvog razloga, jer uvek ste bili korektni i dobri prema meni, pokazali ste u više navrata širokogrudost i gospodstvenost.
ReplyDeleteMislim da je NOVKABEL u redu, da su to neki zastareli principi da se u ukrštene reči ne stavljaju nazivi firmi, kako se tobože ne bi reklamirale. Tako nešto rešavače ne interesuje, bitno im je da reč bude poznata. Koliko sam mogao da vidim, neke druge kombinacije u kojima se išlo na belinu imale su više crnih polja i manje lepih i poznatih pojmova, pa je valjda to prevagnulo da prosečna ocena rada bude 5,00, a ne 4,00. Po meni, to je bilo za četiri i po, bilo bi dobro da postoji i polovična ocena za ta dvoumljenja.
Kod raznih sitnih zagonetki nekad je od tehničkog nedostatka bitnija sama ideja i njena realizacija. Slično je i sa šahovskim problemima, gde recimo Sem Lojd ima i neke sjajne probleme čije rešenje počinje šahom, iako se to smatra manom. Ja sam u četiri stiha uspeo da na duhovit način opišem rebusnu situaciju i da još stavim sinonim kao asocijaciju na rešenje, što mislim da je zanimljivije i teže nego, na primer, napraviti akrostih ili anagram od reči ROGA. Nije sigurno za 15 poena, ali može 11-12, a možda i malo više kad se vidi šta su imale druge kolege.
Rebus - nikako se ne slažem da za nešto što vidimo da je izgovoreno, rečeno, kazano, ne može da se upotrebi reč KAZA. To što mi vidimo na slici može se dvojako posmatrati: kao da se radnja dešava u sadašnjosti ili da se upravo završila. Druga bi stvar bila, na primer, sa glagolom "padati", gde bismo jasno videli da li taj pad traje ili se već desio.
Piramida - ovu bi zagonetku trebalo izbaciti s takmičenja, jer mogu se pojaviti neke već viđene kombinacije. Slažem se da bi bila bolja da sam stavio pojam dragoman, ali izgleda da je žiriju bilo najbitnije da se izvuče "desetka" i da reči budu poznate, a da postojanje prideva nisu gledali kao minus. Kao što kažeš, pre svakog takmičenja trebalo bi jasno definisati šta se traži od sastavljača, a ne da jednom može ovako, drugi put onako.
Zorane, zahvaljujem na uvrštenju. Mislim da je istina negdje između naših komentara. NOVKABEL sam spomenuo u kontekstu poplave takvih kratica-kovanica od novopečenih tajkun(čić)a. Pustiš jednog, moraš pustiti sve. Kod rebusa, ja sam pristaša stare garde: daj mi ono što se realno može nacrtati, a rješenje mora imati svojstva neke normalne rečenice. Pogledaj La Settimanu Enigmisticu - sto godina ne odstupaju.Oba slučaja su OK ali smanjuju dojam (bodove). Pozdrav, Pero
ReplyDelete