15/02/2016

U susret knjizi (26)


Putevi rebusa

Tema treće Zoranove knjige iz serijala "Put ka vrhu" je moja omiljena enigmatska kategorija - rebusi. Pretpostavljam da mi je Zoran zbog toga i ponudio da uradim ovaj predgovor. Iako sam neiskusan u pisanju ovakvih stvari, prihvatio sam njegov predlog, jer jedanput mora biti prvi put, a i ponuđena cifra od 3.000 evra nije za zanemarivanje :) U ovoj knjizi su zastupljeni još indirekti i čitaljke, ali rebusi ipak dominiraju.

O prvim rebusima u svetu i kod nas već je više puta pisano, pa ne bih da se na tome zadržavam. Radije bih da napišem koju o tokovima savremenog rebusa. Rebus je, kao i druge zagonetke, imao u svojoj istoriji uspone i padove. Pojavom kompjutera i Interneta, slikovni rebusi doživeli su svoj najveći napredak. Rebusi su od crno-belog crteža postali divne kolor ilustracije, što me je podsetilo na prelazak sa crno-belih filmova na filmove u boji. Mogućnost da rebus koji ste osmislili objavite na nekom od sajtova ili blogova istog dana, a da ga uz to vide svi zainteresovani, doprinela je brzom širenju kruga rešavača i sastavljača. Budući da svako može sam da ilustruje svoje ideje, bez potrebe za angažovanjem crtača, pojavilo se mnoštvo novih kombinacija, a rebus je postao vizuelno najlepša zagonetka. U zavisnosti od spretnosti i znanja autora, pojedini rebusi su prava umetnička remek-dela. Od pojave enigmatskih sajtova i blogova objavljeno je nekoliko hiljada rebusa, pa se s pravom može reći da je ova zagonetka doživela svoj procvat.

Od kada sam objavio svoj prvi enigmatski rad - rebus (Mozaik, 1980), zavoleo sam ovu zagonetku satkanu od slika i slova. Pratio sam rebuse u enigmatskim časopisima, učestvovao na takmičenjima, davao svoj doprinos kao sastavljač i rado podržavao sve što je imalo veze s njima. Zadnjih godina je objavljeno dosta knjiga na temu rebusa, ali uglavnom slovnih, dok je knjiga sa slikovnim rebusima bilo malo. Zato mi je i bilo drago što je Zoran treću svoju knjigu posvetio, većim delom, njima. Kako je Zoran sklon perfekcionizmu, od njega se moglo i očekivati da će knjiga biti mudro osmišljena i tematski obrađena, s dosta primera i objašnjenja. Zato je ona ne samo zbornik njegovih najboljih radova, već i svojevrsni udžbenik svima koji žele da spoznaju magiju rešavanja, ali i sastavljanja ove lepe zagonetke.

U prvom poglavlju, Zoran nas upoznaje s raznim vrstama i podvrstama rebusa, pri čemu za svaku od njih daje odličan uzorak. Ispod svakog rebusa (što važi i za indirekte i čitaljke) stoji podatak kada je i gde objavljen, ali bez rešenja. Rešenja su prikazana na kraju odeljaka, da bi čitaoci mogli da uživaju i u rešavanju (na primer, kad na televiziji nema ničeg drugog osim indijskih serija, Grand parade i rijaliti programa). Iako sam prethodno napisao da su rebusi u novijem vremenu dobili boju i prolepšali se, ipak ima i sjajno nacrtanih rebusa u crno-beloj tehnici. Neke od Zoranovih najboljih rebusa nacrtao je hrvatski ilustrator Branko Medak, pa im je Zoran s pravom posvetio veći prostor u svojoj knjizi.

U drugom poglavlju tema su indirekti. Kada ih pogledate i uporedite s rebusima, videćete da se nešto što je dato kao indirekt vrlo često moglo prikazati kao rebus i obrnuto. Otuda i ta njihova povezanost. Indirekti su, kao i rebusi, predstavljeni tematski po vrstama i podvrstama. Premda sam prvobitno želeo da izaberem i iz rebusa i iz indirekata one koje smatram za najbolje, od te namere sam odustao, jer sam siguran da zbog velikog broja sjajnih radova moj izbor može biti samo subjektivan, ali ne i objektivan. Zato taj izbor prepuštam svakome od vas koji ćete ovu knjigu čitati (i rešavati).

Poslednje, treće poglavlje ove knjige, posvećeno je čitaljkama, koje su u suštini nastale iz rebusa. Većinom su takve da ih nije moguće ilustrovati, pa su uklopljene u neku pričicu ili u stihove. Ta vrsta zagonetke je slabo zastupljena u enigmatskim časopisima, pa je ovo na neki način podsticaj njenom razvoju i unapređenju.

Na kraju bih samo da zaključim da je ovo knjiga koju morate imati u svojoj enigmatskoj biblioteci, ali ne zato što vam njena boja odgovara uz tapete i vitrinicu, već zato što je morate pročitati i rešavati, da bi ste shvatili svu njenu vrednost.
Branislav Nikić 

No comments:

Post a Comment